Grafik

 

Roots

En gammel buxbom skulle fjernes og det viste sig at den havde de smukkeste rødder. at vi er en del af noget…. har været et tilbagevendende tema i de seneste år. En  blanding af det figurative ved at rødderne er lagt i pladen og så det abstrakte univers giver en fortæling der er åben for fortolkning

Northern Light

Jeg er stolt og glad over at være med i denne medlemsudstilling i Fyns Grafisk Værksteds regi. En medlemsudstilling i Polen, Krakow. Polen har en meget stolt og lang tradition for grafik.

Vi udstillede i ” International Print Triennial Society” ( 5.-25.juli 2022) med 2 værker 

As I remember 

Hvordan husker vi landskaber- som stemninger, i farver, dufte, årstider og glæden ved at være til og i pagt med naturen alene eller sammen med andre. Jeg har forsøgt at sætte tilskueren i gang med at huske sine landskaber med denne abstrakte serie.

De har  været vist i Tyskland (Weissenfels nær Leipzig ).  Udstilling hed -Travel, Print and Exchange.

Udstillingen varede fra d. 19. september – 6. november 2021

 

 The Circle of Life

“The Circle of Life” 1 og 2 er fortællinger om, at vi er en del af “generations hjulet”, og heri ligger der noget universelt. Vi er både fortid, nutid og fremtid, og vi er flettet ind i hinandens historier – relationerne har sine egne mønstre. I grafikkerne har jeg brugt min mormors hæklede asietter – som et minde og et udtryk for det hun værdsatte, nemlig at skabe noget brugbart. Vi har alle en historie en cirkel……

Fugl

 Fyns Grafiske værksted juli 2019 -en medlemsudstilling.

Espansiva 2018

Carl Nielsens 3.symfoni har jeg arbejdet med til Toldboden i Kerteminde nov. 2018. En spændende proces der har svungen mig ud i en ny måde at fortolke musik og omsætte til grafik.

Uddrag fra Kerteminde avis november 2018:

“Ved en velbesøgt fernisering den 3. november fortalte Yngve Riber på gruppens vegne om deres samarbejde, som nu er mundet ud i udstillingen i Toldboden. Han forklarede, at de fem kunstnere er fælles om at opnå den udvikling, som betegnelsen Expansiva udtrykker. Carl Nielsen brugte titlen til en af sine symfonier, og i nogle af udstillingens værker er det tydeligt, at inspirationen fra musikken er overført til de grafiske værker. Det gælder fx nogle af Margit Elmelunds meget smukke billeder.”

Vintage portrætter  2016

Ravne “Tanke og erindring” i den nordiske mytologi 2015

 

Nye portrætter Art Nordic 2015

Jeg begyndte at nærme mig grafikkens univers i 2009.

Jeg lærte grundteknikkerne i 2010 på Århus kunstakademi og Holbæk Kunsthøjskole. At møde det sort/hvide udtryk, at ridse eller ætse i plader, hvad enten materialet var kobber, zink eller pap, var fortryllende.

At sætte lyset op mod mørket, ikke bare i mine grafiske arbejder, men også i mine malerier er nogle dynamiske størrelser.  Ved at eksperimentere med farvernes forskellige udtryk og sætte dem op mod hinanden, kan jeg fange et univers, hvor lyset og mørket brydes og krydes klinger.

I 2011 blev jeg optaget på Fyns Grafiske Værksted. Det er med stor glæde, at jeg er blevet en del af værkstedet.

I grafikken forener jeg det gamle grafiske håndværk med mit formsprog, og det er dybt fascinernde at lege – og ja hold da op, hvor kan teknikkerne indimellem “drille” !

Jeg har arbejdet rigtig meget med Collografi (paptryk) – et materiale der kan udvikles i det uendelige sammen med andre teknikker som fotogravure, xerolito eller chine cloe`.

De fleste grafikker er monotopier og sjældent i flere oplag.

Udstillingen “Storm” på Filosoffen i Odense 2014

storm 39×39

STORM er universelt. Her valgte jeg at lave ætsninger på linoleums plader. Der opstår “tilfældigheder” ved denne proces.

Udstillingen “Dyder og Synder” på Filosoffen i Odense 2012

“Lovebeans”-serien var en del af udstillingen “Dyder og Synder”. En temaudtilling sammen med kunstgruppen Axon. Med “Lovebeans” satte jeg håbet, glæden og fælleskabet i fokus.

Fra den samme udstilling udtrykte jeg tema´et “Grådighed.” Jeg kaldte serien “i pose og sæk”

Fra udstillingen “Dyder og Synder”

Jeg havde fundet nogle gamle korsetter fra 1950, erne, som jeg brugte skulpturelt i sammenhæng med min grafik. De samme korsetter pressede jeg ned i collografi pladen for at lave et aftryk.